Informacje :: Ogłoszenia, kurendy, informacje na 2023 r. |
Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa
Szanowni Państwo, w dniu 1 lipca 2023 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz.U. z 2023 r., poz. 1073). Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego będzie przyznawała świadczenia pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa dla wszystkich osób pełniących tę funkcję, nawet w przypadku pobierania świadczenia emerytalno-rentowego z ZUS lub innego organu rentowego. Wobec powyższego, od 1 lipca 2023 r. Wójt Gminy Mycielin będzie przyjmował wnioski o wydanie zaświadczenia potwierdzającego okres pełnienia funkcji sołtysa w sołectwie należącym terytorialnie do Gminy Mycielin. Komu przysługuje świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa, zwane dalej „świadczeniem"? Świadczenie przysługuje osobie, która spełnia łącznie następujące warunki: 1) pełniła funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 40 i 572) przez okres co najmniej dwóch kadencji nie mniej niż przez 8 lat; 2) osiągnęła wiek: a) w przypadku kobiet - 60 lat, b) w przypadku mężczyzn - 65 lat. Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji. Do okresu pełnienia funkcji sołtysa, wlicza się również okres pełnienia tej funkcji na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Świadczenie nie przysługuje osobie skazanej prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa. Gdzie należy złożyć wniosek o przyznanie świadczenia? Wniosek o przyznanie świadczenia będzie można złożyć w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy od 1 lipca 2023 r. Wzór wniosku został określony w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 czerwca 2023 r. w sprawie wzoru wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz.U. z 2023 r., poz. 1238). Co należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia? Do wniosku o przyznanie świadczenia należy dołączyć: zaświadczenie wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji; oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa. Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń i musi zawierać klauzulę, zastępującą pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, w brzmieniu: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia." Co zrobić, jeżeli wójt nie posiada informacji potwierdzających okres pełnienia funkcji sołtysa? Jeżeli wójt nie dysponuje danymi potwierdzającymi okres pełnienia przez wnioskodawcę funkcji sołtysa, wydaje postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia. W przypadku braku dokumentów potwierdzających spełnienie wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez co najmniej dwie kadencje nie mniej niż 8 lat zaświadczenie będzie mogło być zastąpione pisemnym oświadczeniem złożonym przez wnioskodawcę o spełnieniu tego wymogu, potwierdzonym pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa. Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń i musi zawierać klauzulę, zastępującą pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, w brzmieniu: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia." W jakim terminie wydawana jest decyzja w sprawie o przyznanie świadczenia? Decyzja w sprawie o przyznanie świadczenia jest wydawana w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku o jego przyznanie. Kiedy przysługuje świadczenie? Świadczenie przysługuje od miesiąca, w którym został złożony wniosek o jego przyznanie. Świadczenie należne za okres do dnia wydania decyzji o przyznaniu tego świadczenia jest wypłacane w terminie określonym w tej decyzji, a za kolejne miesiące - do 15. dnia każdego miesiąca kalendarzowego. W jakiej wysokości przysługuje świadczenie? Świadczenie przysługuje w wysokości 300 zł miesięcznie. Kwota ta będzie podlegała corocznej waloryzacji (od dnia 1 marca danego roku) o wskaźnik waloryzacji ustalony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. W razie jakichkolwiek pytań prosimy o kontakt z Urzędem Gminy Mycielin, pod numerem telefonu: 62 76 13 123 lub 62 75 13 410. « powrót
Informację wytworzył: Aleksandra Filipowicz - 2023-06-30 14:58:59 Zatwierdził do publikacji: Aleksandra Filipowicz - 2023-06-30 14:58:59 Utworzony: 2023-06-30 14:58:59 przez Monika Wiśniewska (modyfikator) Ostatnio zmodyfikowany: 2023-06-30 15:00:43 przez Monika Wiśniewska (modyfikator)
|